vrijdag 4 april 2014

Reclame voor Lego

Vandaag 46 jaar geleden werd het moderne legoblokje gepatenteerd. Dat patent is al weer enige tijd verlopen en iedereen mag nu Lego blokjes maken.
Maar eerlijk is eerlijk, zelf geprinte Legostukjes zijn ook juist wel reclame voor de originele Legoblokjes. Want om de blokjes precies zo mooi klikvast passend te krijgen als 'echte' Lego, blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. Ten eerste zijn er veel lego-ontwerpen op Thingiverse, maar niet alles is even goed ontworpen. Ik koos voor deze Lego-blokjes, omdat ze customizable zijn. Je kan aangeven hoe breed en diep je ze wilt hebben. Maar als ik ze uit print blijken ze wel op elkaar, maar niet op gewone Lego te passen. En dat zou natuurlijk wel zo leuk zijn. Ik probeer het met allerlei Cura instellingen geprobeerd, maar het blijft niks. Op Thingiverse worden deze problemen niet benoemd, maar misschien gebruiken de ontwerper en de andere uitprinters ABS Uiteindelijk besluit ik dat de stukken gewoon net een fractie te klein zijn. Ik vergroot ze dus met een factor 1,05. Dat helpt, ik print een lichtblauw stukje dat met enige moeite zowel van boven als van onder op gewone lego past. Maar als ik er dan meteen zes tegelijk met dezelfde settings print, passen sommige daarvan wel, en andere niet. Blijkbaar is mijn printbed niet helemaal waterpas, en hangt het af van op welke plek het stukje ligt. Nou. Zo makkelijk gaat Lego nog niet failliet dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten