maandag 24 maart 2014

Vaasjes

Behalve dat ik me zorgen zou maken als ik de baas van Lego was, zou ik me ook zorgen maken als ik in de vaasjes-business zat. Het barst namelijk van de vazen (en legosteentjes) op Thingiverse! Het zijn vaak een beetje typische vazen, met een soort wiskundige vormen. Dat is makkelijker te modelleren, denk ik. De vazen worden massief aangeleverd als model. In Cura, het printprogramma van de Ultimaker, kun je aangeven hoe massief je voorwerp moet worden. Dus als je daar invult dat er geen invulling moet worden gegenereerd krijg je een hol object. Zo krijg je makkelijker een vaas, dan iets bij voorbaat te ontwerpen met een wand.

Ik ben altijd op zoek naar kleine vaasjes, waar 1 of 2 bloemetjes in kunnen, voor als de kinderen uit de tuin komen met een paardenbloem of een vergeet-me-nietje. En ik vond dit vaasje wel mooi, en niet te groot. Het is wel het grootste object wat we tot nu toe hebben uitgeprint. Ik ben nog een beetje huiverig om grote objecten uit te printen. Het duurt lang, en je moet er wel bij blijven, voor als er iets mis gaat. Maar dit vaasje was een mooie start.





En het werd mooi! Uitgeprint met kleurloos doorzichtig filament, een aanwinst voor de vensterbank in de keuken. Helaas, klein detail, is het vaasje nog niet helemaal waterdicht. Er verschijnt af en toe een druppel. Hmm, misschien nog een keer printen met een wat dikkere wand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten