maandag 24 februari 2014

Hoe het begon

In 1980 kocht mijn vader een van de eerste computers voor thuis, de Commodore 64. Het was een soort dik toetsenbord dat je op een tv kon aansluiten. Om spellen te laden zat er een cassettespeler bij. Veel spellen hadden we niet. Ik herinner me een ski-spel, waarbij je konijntjes moest ontwijken, en een ruimtespel, wat erg moeilijk was. Later was er ook een soort primitieve tekst adventure van In de Ban van de Ring.

Het gebrek aan spellen was een van de sterke punten van de Commodore64. We gingen onze eigen spelletjes programmeren. Ik herinner me niet zoveel van het spelen van die zelfgemaakte spellen, maar ik kan me nog wel goed de opwinding van het programmeren herinneren! Het voelde als magie! Door het intypen van de juiste formules kon ik bepalen wat er op het scherm gebeurde.

In 1995 laadde ik samen met Johan voor het eerst een internetpagina. Het was iets over Batman, en was een grijze pagina met knipperende plaatjes. De opwinding over het via de telefoonlijn en een modem toegang hebben wat iemand in Amerika geschreven had was groot, en het gevoel iets magisch mee te maken was terug.

In 2006 las ik een artikel in het NRC over zogenaamde FabLabs. Met een aantal digitaal aangestuurde productiemachines kon een werkplaats worden ingericht, waarmee je 'almost anything' kon maken. Dat wilde ik ook in Nederland! Een spannende tijd volgde waarin ik met Frank Oxener en Dirk van Vreeswijk lobbyde om FabLabs van de grond te krijgen in Nederland.

November 2013 bezocht ik de Maker Faire in Hengelo met mijn twee jongste kinderen, Kuno van 9 en Evan van 6. Wat een feest om zoveel mensen zo creatief met techniek bezig te zien! Races tussen voertuigen gemaakt van doe-het-zelf apparaten zoals een boor of een schuurmachine. Soldeerworkshops voor Kuno en Evan. En... een stuk of wat 3D printers. In het begin van de FabLab tijd had ik ze ook al wel gezien, maar toen kosten degenen met aanvaardbare kwaliteit nog tienduizenden euro's, en degenen die betaalbaar waren, konden nauwelijks herkenbare objecten printen. Maar nu werden er voor onze ogen begeerlijke felgekleurde plastic speelgoedjes geprint. De kinderen werden er onweerstaanbaar door aangetrokken. De magie van het scherm had zich uitgebreid naar de fysieke wereld.

Maart 2014. Ik ga mee doen aan een workshop van het FabLab in Utrecht, Protospace, om in 3 dagen een eigen 3D printer in elkaar te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten